Zalecenia Parlamentu Europejskiego - Kompetencje informatyczne wśród kluczowych kompetencji
Kompetencje informatyczne, a co za tym idzie technologie informacyjno-komunikacyjne od około dwóch dekad odgrywają coraz większą rolę w życiu codziennym społeczeństwa. Potwierdza to włączenie kompetencji informatycznych do kanonu ośmiu kompetencji kluczowych określonych przez Parlament Europejski w dokumencie „Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – Europejskie Ramy Odniesienia” będącym załącznikiem do Zaleceń Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji
Zgodnie z dokumentem: „Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia”. Każda z tych kompetencji może przyczynić się do udanego życia w społeczeństwie i wiedzy a ich opanowanie jest niezbędną podstawą uczenia się, która sprzyja wszelkim innym działaniom kształceniowym. W katalogu kompetencji o których mowa wymienione są także: porozumiewanie się w języku ojczystym oraz obcym, umiejętność uczenia się, kompetencje matematyczne i inne. Kompetencje informatyczne zostały wymienione na czwartej pozycji.
Prawodawca opisuje kompetencje informatyczne jako: „umiejętne i krytyczne wykorzystywanie technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w pracy, rozrywce i porozumiewaniu się”, są to podstawowe umiejętności w zakresie TIK – wykorzystywanie komputerów do przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji, a także do porozumiewania się i uczestnictwa w sieciach współpracy.