Cyfrowa Poczekajka - e-usługi, Internet i umiejętności cyfrowe dla seniorów (i nie tylko) - grupa VI
Data i miejsce
29 LIPCA 2021
MIEJSCE: PARAFIA NIEPOKALANEGO SERCA MARYI I ŚW. FRANCISZKA W LUBLINIE, ALEJA KRAŚNICKA 76, LUBLIN
Latarnik
ROBERT KRZYSZCZAKGrupa IV, zajęcia w godzinach 8.00 - 14.00
Program obejmował 16 godzin dydaktycznych i był zrealizowany w ciągu 2 dni. W zajęciach wzięło udział 5 kobiet, w wieku 65-79 lat, poziom podstawowy/podstawowy+.
W ramach programu zrealizowano następujące zagadnienia:
- Podstawowe pojęcia: komputer, Internet, smartfon, tablet, użytkownik, hasło, email, system operacyjny, przeglądarka internetowa, e-usługi.
- Smartfon, tablet (Android) oraz laptop PC - wady i zalety poszczególnych typów urządzeń oraz podstawy użytkowania. Ćwiczenia prowadzone w trybie BYOD oraz z wykorzystaniem 4 laptopów i 2 smartfonów zapewnionych przez Latarnika.
- Ćwiczenie podstawowych umiejętności obsługi smartfonów z systemem Android, z uwzględnieniem modelu i wersji posiadanej przez uczestniczkę (interfejs Samsung, MIUI, EMUI).
- Poczta elektroniczna jako metoda komunikacji, konto pocztowe jako podstawowy identyfikator użytkownika w usługach internetowych.
- E-usługi: podstawowe informacje; zakres spraw, które można załatwić przez Internet na platformie ePUAP; zakładanie profilu zaufanego z wykorzystaniem różnych urządzeń oraz ścieżek postepowania.
- Bezpieczeństwo i prywatność w sieci. Podstawy bezpiecznego tworzenia haseł do konta użytkownika.
- Ćwiczenia z wyszukiwania informacji w sieci.
- Ćwiczenia z odbierania i wysyłania korespondencji pocztą elektroniczną - klient pocztowy Gmail na Android oraz aplikacja MS Outlook na Android, konfiguracja konta pocztowego w programie Windows Mail. Wysyłanie maili do powitalnych.
- Podstawy netykiety.
- Media społecznościowe i komunikatory internetowe - potencjalne korzyści i zagrożenia, najważniejsze serwisy i aplikacje.
- Wyszukiwanie informacji w Internecie. Weryfikacji prawdziwości informacji - pomocne źródła i narzędzia.
- Kultura, sztuka i rozrywka w sieci. Przykłady kreatywnej obecności seniorów w Internecie i w mediach społecznościowych.
- Zakupy w sieci oraz użyteczne usługi dostępne na komputerze i na urządzeniach mobilnych - Google Maps, Google Translate, JakDojade, mobileMPK, Google Drive (w tym konfiguracja automatycznych kopii zapasowych w smartfonie).
- Odpowiedzi na pytania uczestniczek i indywidualne konsultacje z Latarnikiem.